Používame cookies

Súbory cookie a ďalšie technológie sledovania používame na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania našich webových stránok, na to, aby sme vám zobrazovali prispôsobený obsah a cielené reklamy, na analýzu návštevnosti našich webových stránok a na pochopenie toho, odkiaľ naši návštevníci prichádzajú. Viac info

 

Na čo nezabudnúť po predaji nehnuteľnosti

Pridané: 3.5.2024

Predaj nehnuteľnosti môže byť dlhý a náročný proces, no aj po jeho úspešnom zvládnutí sa nevyhnete pár ďalším povinnostiam. V tomto článku nájdete stručný zoznam toho, na čo netreba zabudnúť:

Preberací protokol

Najdôležitejším výstupom z odovzdávania nehnuteľnosti novému vlastníkovi je preberací protokol. Uvádzajú sa v ňom dôležité údaje o zaznamenanej spotrebe vody, plynu a elektrickej energie, počte odovzdaných kľúčov od bytu alebo domu a spoločných priestorov, parkovacích čipov a kariet a podobne. V prípade, že sa pri preberaní nehnuteľnosti zistia na nej akékoľvek vady, treba ich v protokole zaevidovať spolu s navrhovaným spôsobom ich odstránenia a časovým odhadom realizácie tejto nápravy.

Prehlásenie elektriny, plynu a vody

Po predaji nehnuteľnosti treba zmenu vlastníka oznámiť aj spoločnostiam, od ktorých ste odoberali elektrinu a plyn. Väčšina dodávateľov umožňuje zmenu odberateľa na počkanie cez telefón, čo môžete urobiť rovno pri odovzdaní nehnuteľnosti. V niektorých prípadoch je nutné o zmenu požiadať písomne, e-mailom alebo vyplnením elektronického formulára. Podmienky odhlásenia pôvodného a prihlásenia nového odberateľa si ideálne preštudujte ešte pred odovzdaním nehnuteľnosti kupujúcemu. Dopredu sa tiež uistite, že máte všetky platby vysporiadané.

Oznámenie zmeny vlastníka správcovi bytového domu alebo mestu/obci

Ak bol vami predávanou nehnuteľnosťou byt, netreba zabudnúť na odhlásenie sa z platby správcovských poplatkov u správcu bytového domu. K žiadosti treba priložiť aj obomi stranami podpísaný preberací protokol. Hoci momentom odovzdania bytu zaniká predávajúcemu povinnosť uhrádzať poplatky, oficiálna zmena vlastníka u správcu a prihlásenie nového vlastníka zväčša prebehne až po zaevidovaní zmeny v katastri nehnuteľností.

V prípade, že predmetom predaja bol rodinný dom, predávajúcemu vzniká povinnosť odhlásenia a kupujúcemu povinnosť prihlásenia sa na platbu za komunálny odpad na príslušnom miestnom alebo obecnom úrade (v Bratislave a v Košiciach na magistráte). Pre tento úkon budete potrebovať rozhodnutie o povolení vkladu do katastra nehnuteľností, občiansky preukaz a číslo zmluvy.

Prehlásenie televízie a internetu

V prípade, že nový vlastník prejavil záujem pokračovať v odberaní aktivovaných telekomunikačných služieb od pôvodného poskytovateľa, nezabudnite túto skutočnosť spoločnosti v čo najkratšom čase po odovzdaní nehnuteľnosti oznámiť. Väčšinou je potrebná spoločná návšteva pobočky poskytovateľa obomi stranami.

Podanie daňového priznania

Po predaji nehnuteľnosti vám vzniká povinnosť podať daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti najneskôr do 31. januára nasledujúceho roka.

Zrušenie poistenia

V prípade, že ste mali uzatvorené poistenie nehnuteľnosti, požiadajte o jeho ukončenie z dôvodu zmeny vlastníka, alikvotnú časť uhradeného poistného vám poisťovňa vráti.

Odhlásenie sa z trvalého pobytu

Jedným z bodov kúpnej zmluvy je aj povinnosť predávajúceho odhlásiť sa z trvalého pobytu na adrese predávanej nehnuteľnosti v stanovenej lehote. Nezabudnite tak urobiť čo najskôr. Po zmene trvalého pobytu treba túto skutočnosť oznámiť viacerým dôležitým inštitúciám.

Gratulujeme, predaj svojej nehnuteľnosti máte úspešne za sebou. Ak máte v pláne prostriedky získané z predaja investovať do ďalšej nehnuteľnosti, v Reality Free vám radi pomôžeme s jej výberom a poradíme ohľadom možností jej výhodného financovania. Neváhajte sa na nás obrátiť s akýmikoľvek požiadavkami.